Stichting CodeKlas

Masterclass Digitale Geletterdheid
Pauline Maas was eind september (samen met een collega van Koninklijke Visio) aanwezig bij een masterclass die werd georganiseerd bij het SLO in Amersfoort over hoe je Digitale Geletterdheid kunt implementeren binnen je school.
Bij de masterclass waren ongeveer 30 personen aanwezig: i-coaches, schoolleiders, ict-ers, programmamanagers en ook een aantal zzp-ers die dit soort trajecten begeleiden bij onderwijsstichtingen. In de ruimte waren drie tafels waar we konden plaatsnemen en op deze tafels lag het Visiespel Digitale Geletterdheid al voor ons klaar. Na een presentatie van Gäby van de Linden en Martin Klein Tank werd al snel duidelijk dat het altijd belangrijk is om een duidelijke visie te hebben en dus ook op Digitale Geletterdheid. Het spel was op de drie tafels zo neergelegd dat er negen taartpunten waren.
- Doelen: waartoe leren kinderen?
- Inhoud: waarover gaat het leren van kinderen?
- Speel- en leeractiviteiten: hoe laat je kinderen spelen en leren?
- De rol van de leerkracht: hoe begeleid je het spelen en leren van kinderen?
- Bronnen en materialen: waarmee laat je kinderen spelen en leren?
- Groeperingsvorm: met wie spelen en leren kinderen?
- Speel- en leeromgeving: hoe ziet de speel- en leeromgeving van kinderen er uit?
- Tijd: hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van kinderen?
- Observeren & evalueren: hoe volg je de ontwikkeling van kinderen?


Ronde 2: In deze ronde ging je alle taartpunten langs en keek je naar wat er was neergelegd.
Ronde 3: Er was een gespreksleider gekozen uit onze tafelgroep en die ging met ons ook weer de taartpunten langs waar we probeerden tot maximaal 4 stellingen te komen en deze moesten ook op prioriteit gelegd worden.
Als opbrengst heb je dan bij iedere taartpunt een aantal stellingen, die je daarna weer kan omzetten in een visie. Dat laatste lijkt me het moeilijkste omdat dit ook moet aansluiten bij de visie van de organisatie. Ik vond het bijzonder aan de stellingen dat ze vrij algemeen waren dus niet alleen voor ict-coördinatoren maar voor iedereen binnen de organisatie.
Een aantal voorbeelden van de stellingen zijn:
- Digitale Technologie is overal in de samenleving, dus moeten leerlingen digitaal geletterd worden.
- Practice what you preach! Leraren moeten zelf het goede voorbeeld geven m.b.t. gebruik digitale middelen.
- Online veiligheid is een essentieel onderdeel van de leeromgeving.
Het moeilijkste lijkt mij om dit echt met een team te gaan doen. Wij hebben maar een klein gedeelte van het spel gedaan, wil je dit visiespel echt met je collega’s doen ben je (volgens SLO) minimaal 3 maal 3 uur bezig. Ik merkte ook al na een aantal stellingen, hebben we die nu al gehad of juist niet. Willen we dit spel bij ons op school inzetten om onze visie neer te zetten, moeten we het op een iets andere manier gebruiken. Ik weet zeker dat we niet zoveel tijd krijgen van de 5 verschillende scholen van Visio.
Ik ga hier zeker mee aan de slag, hoe en op wat voor manier moet ik nog eens goed over nadenken. We kregen de doos met het spel mee naar huis. Het was ook wel erg leuk om bekende mensen terug te zien zoals Anika Embrechts, Sandra Legters en Coen Schans.