Leerling

Ik ga aan de slag met programmeren

Micro:bit projecten

Een micro:bit is een kleine maar krachtige microcomputer. Hij heeft diverse sensoren en 25 LED-lichtjes. Je kunt hem programmeren via een visuele codetaal op de gratis website makecode.com.

Lees verder

Maak een App

Na de les over het ontwerpen van een eigen app kun je met deze les zelf een app gaan maken met behulp van Applab.

Lees verder

Ik ga aan de slag met maken

Pixelart

In deze les leer je dat een digitaal beeld is opgebouwd uit pixels en dat je met die pixels een tekening of afbeelding kunt maken of bewerken.

Lees verder

GameMaker

Met de gratis GameMaker Studio software kun je games maken. Je kunt ze daarna omzetten in een app

Lees verder

Ik ga aan de slag zonder computer

Puzzelen maar

Puzzelen maar

Met de activiteit ‘Puzzelen maar’ leren de leerlingen dat je een puzzel soms op verschillende manieren kunt oplossen. Er is bij deze opdracht nooit één manier goed, maar meestal kun je ze op verschillende manieren oplossen.

Lees verder

Ontwerp een website

Binnen deze activiteit leer je hoe je een website moeten ontwerpen. Je maakt nog niet de echte site maar je gaat nadenken over hoe deze eruit zou moeten zien. Dit is het allerbelangrijkste bij het maken van een website.

Lees verder

Roll a Robot

Met de activiteit Rol-a-Robot leer je wat een variabele is. Door met de dobbelsteen te gooien kies je steeds random voor een bepaald hoofd, lichaam, armen en benen. Zo bepaalt het toeval welke variabele je moet kiezen en hoe jouw robot eruit komt te zien.

Lees verder

Rubiks kubus

In 1974 bedacht de Hongaar Ernõ Rubik de puzzelkubus om in zijn lessen te gebruiken. Inmiddels zijn er meer dan 350 miljoen van deze kubussen verkocht. Om hem op te kunnen lossen moet je iets van algoritmes weten. In deze les leer je hoe je de Rubiks kubus op kunt lossen.

Lees verder