
Maak een micro:bit gamecontroller met Scratch
Ken jij Scratch misschien al een beetje? Binnen Scratch kun je ook micro:bit blokken toevoegen en zo kun je met de micro:bit je zelfgemaakte game in Scratch besturen.
Ken jij Scratch misschien al een beetje? Binnen Scratch kun je ook micro:bit blokken toevoegen en zo kun je met de micro:bit je zelfgemaakte game in Scratch besturen.
Met de eenvoudige programmeertaal Hedy, kun je eenvoudig de stap maken van block coding (Scratch) naar scripting (Python of HTML). In deze opdracht zet je de eerste stappen, doorloop je level 1 en maak je in level 3 een glazen bol van een waarzegger.
LOGO is een programmeertaal die eind jaren 60 van de vorige eeuw is bedacht.
Door het geven van commando’s laat je een schildpad over je scherm lopen.
Een micro:bit is een kleine maar krachtige microcomputer. Hij heeft diverse sensoren en 25 LED-lichtjes. Je kunt hem programmeren via een visuele codetaal op de gratis website makecode.com.
Ik wil nog andere lessen bekijken.
Je gaat aan de slag met stroomkringen. Je gebruikt stroken van aluminiumfolie, LED-lampjes en knoopcelbatterijen. Wie maakt de mooiste lichtgevende kaart?
In deze les leer je meer over chatbots, wat het zijn, wat hun doel is en zelfs hoe je er zelf een kunt maken in Scratch.
Met de vernieuwde website Gamestudio van Het Klokhuis kun je eenvoudige games maken. Je kunt zelf avatars verzinnen, levels bouwen, nadenken over winnen en verliezen en meer.
Een flipboekje is eigenlijk een mini-animatie op papier. In deze activiteit beschrijven we hoe je een flipboekje kunt maken.
Ik wil nog andere lessen bekijken.
Door een computer in elkaar te knutselen met een sjabloon leren kinderen de basisbegrippen van een computer kennen. We starten de les met een memoryspel over computerbegrippen. De leerlingen kunnen dit eerst spelen met de kaartjes of op het digibord.
Met de activiteit ‘Puzzelen maar’ leren de leerlingen dat je een puzzel soms op verschillende manieren kunt oplossen. Er is bij deze opdracht nooit één manier goed, maar meestal kun je ze op verschillende manieren oplossen.
Binnen deze activiteit leer je hoe je een website moeten ontwerpen. Je maakt nog niet de echte site maar je gaat nadenken over hoe deze eruit zou moeten zien. Dit is het allerbelangrijkste bij het maken van een website.
Met de activiteit Rol-a-Robot leer je wat een variabele is. Door met de dobbelsteen te gooien kies je steeds random voor een bepaald hoofd, lichaam, armen en benen. Zo bepaalt het toeval welke variabele je moet kiezen en hoe jouw robot eruit komt te zien.
Ik wil nog andere lessen bekijken.