CODEKINDEREN

Hoe aan de slag?

Het lespakket Codekinderen is in de nieuwe versie niet meer ingedeeld in leerjaren, maar opgebouwd uit drie onderdelen. Vaak kunnen tools voor meerdere leerjaren worden ingezet. Per tool kun je zien voor welke leerjaren deze het meest geschikt is. In de docentenhandleidingen bij de tools kun je hier meer informatie over vinden.

 

.

Unplugged

In dit onderdeel leren kinderen hoe programmeren werkt, maar zonder gebruik te maken van een computer. De principes van programmeren worden zo heel helder en tastbaar.

.

Maken

In dit onderdeel gebruiken leerlingen ‘gewone’ objecten en maken die vervolgens interactief, of maken leerlingen animatiefilmpjes of apps. Zo leren ze dat programmeren niet een doel op zich is, maar een vaardigheid die je in staat stelt iets te bedenken en zelf te maken.

.

Programmeren

in dit onderdeel zetten leerlingen aan de hand van opdrachten hun eerste voorzichtige stapjes op het gebied van programmeren door middel van het schrijven van code. De echte codekrakers kunnen er voor kiezen om extra lessen te volgen.

Bij elke activiteit staat een filmpje dat een beeld geeft van wat je met een tool of activiteit kan doen. Dit ter inspiratie voor de leerlingen en om ze te helpen om met een tool aan de slag te gaan. Onder het filmpje staan links naar de docentenhandleiding, lesbrief, eventuele werkbladen en linkjes naar de locatie waar tools of apps kunnen worden gedownload. Aanvullend hierop staat er bij elke categorie een link naar een Pinterest pagina waar extra lessen en activiteiten zijn te vinden, voor leerlingen die meer willen.